Vroutek - Zjednodušená verze stránek
Nastavení velikosti písma
+

Poskytované služby

Charakteristika poskytované služby

Všechny služby v Domově se zvláštním režimem ve Vroutku jsou poskytovány v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb. o sociálních službách a vyhláškou č. 505/2006, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. Služby jsou klientům poskytovány na základě smlouvy o poskytování služby sociální péče s ohledem na individuální potřeby klienta. Cílovou skupinou jsou senioři s různými druhy demencí, zejména Alzheimerovou chorobou.

Poskytování ubytování

Ubytování je poskytováno v 1. a 2. patře budovy v jedno, dvou, tří a čtyřlůžkových pokojích.  Součástí obytných prostor je i kulturní místnost v 1. patře vybavená pro možnost sledování televize, která zároveň slouží i jako jídelna klientů. Ke kulturní místnosti patří i terasa, kterou je možno využívat celoročně. Klienti dále mohou využít k odpočinku zahradu, která je situovaná za budovou. Do zahrady je vybudován bezbariérový přístup. Na zahradě se nachází velký zastřešený prostor, který je určený k trávení volného času, realizaci některých volnočasových aktivit a může být využíván pro trávení času s návštěvami.

Domov je vybaven výtahem, který mohou klienti využívat dle potřeby. Interiér domova je přizpůsoben vybavením i barevností lidem postiženým demencí. Každá místnost je vybavena signalizačním zařízením. Klienti s vyšší poruchou orientace jsou personálem častěji monitorováni.

Úklid domova je zajišťován čtyřmi zaměstnanci, praní a žehlení (mandlování) ložního prádla, osobního prádla a ošacení je zajišťováno pracovnicí v prádelně. 

Poskytnutí stravy

Strava se poskytuje zpravidla 4krát denně a to v následujícím časovém rozmezí:

 8:00 

-

 9:00

Snídaně

11:45

-

12:45

Oběd

15:00

-

15:30

Svačina

16:45

-

17:30

Večeře

Strava je připravována dvěma kvalifikovanými zaměstnanci v kuchyni Domova, která je umístěna v přízemí budovy. Klientům je možno poskytnout dle jejich zdravotního stavu a svobodné vůle dietní stravu a to šetřící a diabetickou. Základní strava se poskytuje podle zásad racionální výživy a dbáme na pestrost jídelního lístku.

Jídelníček sestavuje vedoucí stravovacího úseku po dohodě s vedoucí zdravotní péče a ve spolupráci s klienty (stravovací komisí, která se schází jednou měsíčně). Případné připomínky ke stravě řeší vedoucí stravovacího úseku okamžitě dle směrnice o vyřizování stížností uživatelů a možností zařízení. V přízemí mohou klienti využít jídelnu. Klientům, kteří nechtějí nebo nemohou využít jídelnu v přízemí budovy, je strava vydávána v termokazetách na pokojích nebo na kulturní místnosti v 1. patře.

V Domově je dbáno i na to, aby klienti dodržovali pitný režim, kdy uživatelé  mají celodenní přístup k nádobám s nápoji. Stravu je možno i neodebírat,  a to především při dovolené, pobytu u rodiny, pobytu v nemocnici apod., ale samozřejmě i za standartních okolností.

Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně, nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu

Pomoc a podporu při péči o osobu klienta vykonává 9 pracovníků v sociálních službách v nepřetržitém provozu a 2 sanitáři ve dvousměnném provozu. Dvě pracovnice v sociálních službách mají na starosti volnočasové aktivity a kulturní akce klientů. Klienti mají možnost využít pomoci při oblékání, svlékání, přesunu na lůžko, změny poloh na lůžku, vstávání z lůžka a ulehání na lůžko, pomoc při převlékání lůžka, pomoc při podávání jídla a pití, pomoc při orientaci v prostorách domova.

Pomoc při pohybu mimo zařízení se realizuje formou přímého doprovodu uživatelů. Pomoc je klientům poskytována s ohledem na jejich schopnosti a zdravotní stav a s přihlédnutím na jejich individuální potřeby. Pomoc při úkonech osobní hygieny je zajištěna formou přímé asistence v koupelně, nebo u lůžka klienta.Klient má právo si vybrat, zda mu bude asistovat při hygieně pracovnice či pracovník v přímé péči. 

Dále poskytujeme zdravotní ošetřovatelskou péči, kterou zajišťují čtyři registrované zdravotní sestry a vedoucí zdravotní péče. Zdravotní péče je zajištěna praktickým lékařem, který ordinuje v Domově každý čtvrtek a dle potřeby. Psychiatrická péče je zajištěna odborným lékařem v Podbořanech.

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

Klienti mají možnost využívat služby, které nabízí obec Vroutek – obchody, poštu, kadeřnictví či pohostinství. Dále se zúčastňují akcí, které jsou pořádány místními sdruženími a městem. Klienti mohou využít veřejné dopravy k cestě do vzdálenějších míst. Pokud to vyžaduje zdravotní stav klienta, případně je to přáním klienta, je možno zajistit doprovod. Klientům je k dispozici i služební osobní automobil Domova s řidičem a jedním z pracovníků v přímé péči Domova jako doprovod.

Domov se zvláštním režimem podporuje naše klienty v udržování vztahů se svými rodinami a přáteli, kteří je mohou kdykoliv navštívit.  V případě potřeby pracovníci v přímé péči pomohou klientům s korespondencí, či telefonáty s rodinou.

Sociálně terapeutické činnosti, aktivizační činnosti

V Domově pro seniory Vroutek, p.o. je od ledna 2011 zřízena místnost volnočasových aktivit, kde se klientům věnují dvě pracovnice volnočasových aktivit. V zařízení se také konají canisterapie, muzikoterapie atd. Dílna volnočasových aktivit je vybavena různými aktivizačními pomůckami, které rozvíjejí myšlení, rozvíjejí jemnou motoriku. V dílně jsou k dispozici také společenské hry určené cílové skupině klientů.

Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí

Sociální poradenství a pomoc klientům při uplatňování práv provádí vedoucí sociální péče, která vykonává činnosti sociálního pracovníka a je zároveň metodikem individuálního plánování. Domov se zvláštním režimem ve Vroutku se bude do příštích let zaměřovat na rozvoj a kvalitu individuálního plánování u klientů a tím i na zlepšení a individualizaci služby.

Další oblast, na kterou se bude naše služba zaměřovat, je ochrana práv klientů, vytvoření bezpečného prostředí, tak aby nebyla narušena občanská práva klientů.